When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)... - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)... - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu

When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)...

Door: Victor Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Victor

21 November 2013 | Zweden, Lund

De laatste paar weken zijn aangebroken, maar nu gaat de tijd helemaal snel. Mijn weekenden zitten eigenlijk allemaal vol en ik heb genoeg te doen! Toch is er af en toe ook tijd om mijn reisverslagen te schrijven, zodat ik jullie (en mezelf in de toekomst) op de hoogte kan houden van wat ik allemaal doe.

Vrijdag was een vooral productieve dag. Ik ging eens een begin maken aan verslag over exoplaneten. Daar ben ik eigenlijk zo ongeveer heel de dag mee bezig geweest… Dus springen we maar door naar de zaterdag.

Daar begon ik ’s ochtends maar eens met wat te sporten (wat ook weer een tijdje geleden was…). Die dag was het ook de intocht van Sinterklaas en als echte Nederlander kun je dat toch niet missen, waar je dan ook leeft! Dus op de schoot van Laura via Skype kreeg ik de intocht mee en later live via internet. Toch weer oud vertrouwd om de bekende liedjes mee te blaten! Na nog werken aan het verslag ging ik op weg naar het treinstation om daar Boy (een goeie vriend van de middelbare school) en zijn vriendin ophalen. Hij was namelijk in Uppsala (ook in Zweden) gaan studeren en we hadden afgesproken om elkaar nog eens te zien daar! We hadden gezellig bij gepraat en een vispasta gemaakt, maar toen gingen ze op weg naar hun B&B. Dan maar weer door met m’n verslag…

Zondag gingen we met z’n drieën Kopenhagen bezoeken. Ook al ligt Lund dichtbij, toch was ik er nog nooit uitgebreid geweest. Van het toeristenbureau kregen we een kaart met daarop een route met alle mooi plekjes en omdat we geen van alle echt bekend waren, gingen we die maar volgen. Dus na een aantal hoogtepuntjes van Kopenhagen (en een ware kerstmarkt, die wel erg tegen viel) kwamen we bij het vertrekpunt van een boottocht aan. Die besloten we ook maar te nemen, om Kopenhagen van alle perspectieven te zien. Ook al was het koud, het zonnetje scheen en het uitzicht was zeker mooi. We zagen het beeld van de kleine zeemeermin ook nog vanaf de boot, en die trok erg veel bezoekers! Daarna weer het land op (na onder een heleboel kleine bruggen door te zijn gevaren) om de toerist daar uit te hangen. De route wilde je niet richting Christiana laten lopen, een stuk in Kopenhagen waar wiet en andere softdrugs bijna nog makkelijk dan in Amsterdam verkocht en gedoogd wordt. Als Nederlanders (en Oostenrijkse) konden we dat niet overslaan, al maakte we wel nog een pauze bij de goud-glinsterende kerk in de buurt (die eigenlijk van brons was). Daar hadden we een geweldig uitzicht over de stad!

De route bracht ons na veel mooie plekken; het paleis, Nyhavn, een kleine versie van de St. Pieterskerk, etc. Toen gingen we eens op zoek naar een plekje om even wat warms naar binnen te krijgen en bij een piepklein ouderwets cafeetje vonden we precies dat! Het werd al weer donker (al gebeurt dat hier vrij vroeg…) dus waren de bezichtigingen helaas voorbij. Wel konden we nog leuk door de winkelstraten lopen die al mooi in kerstsfeer waren versierd. De volgende stop werd een restaurantje, maar vooral in Kopenhagen waren die erg duur. Gelukkig kwamen we iets meer afgelegen een klein eettentje tegen dat wel betaalbaar was. Ze maakten hun eigen limonade daar en serveerden een soort hamburgers, maar dan op panini’s en met een steak ertussen. Toen zat Kopenhagen er weer op en na nog wat na geborreld te hebben, dook we allemaal onze eigen bedden weer in.

Maandag zou ik ze ook nog Lund laten zien, dus toen ging ik op zoek naar hun B&B met behulp van de routebeschrijving die ik ze had verteld, maar daar kwam ik zelf natuurlijk weer niet uit… Toch kwam ik er redelijk op tijd terecht en na een korte rondleiding in hun mooie kamers gingen we op pad om het stadspark te bezoeken. In de herfst zag dat er ook mooi uit en de vogels vlogen ook weer vrolijk rond in de volières. Toen moest ik ze helaas weer gedag zeggen en op weg naar mijn college van Galaxies & Cosmology. Daar hadden we het over hoe we kunnen achterhalen of het universum groter wordt of niet. Na een pauze waarin ik eens begon met het doornemen van het vak wat ik in Twente moest gaan volgen (Grafentheorie), kon ik door naar het college Astrobiology over de chemische elementen die nodig zijn om leven te laten bestaan. Veel tijd om te eten was er niet, ik moest weer door met een Skype meeting voor Honours. Daar werd na lange discussie besloten wie welk stuk zou gaan schrijven. ’s Avonds was het weer leuk tijd om met Laura bij te praten!

Dinsdag dan was het tijd om een beetje bij te slapen en bij te werken. ’s Middags nog naar een college G & C over de Cosmic Microwave Background (In essentie eigenlijk uh... Nou dus… Uhm… Tja… Vraag maar een keer om een uitgebreide uitleg!). Aansluiten hadden we de laatste Matlab uitleg, waar ik snel mee klaar was! ’s Avonds moest er weer worden geschreven aan een reisverslag.

Woensdag was ook al een simpele dag. Overdag druk bezig geweest met het bijwerken van mijn vakken en daarna toch maar eens het boek van Astrobiology gekocht (kan wel eens na 3.5 week toch?) en ook daarvan weer een college gevolgd over de extremen van het leven hier op Aarde. Die avond ging ik weer met Grafentheorie aan de slag, maar gelukkig zat via Skype Laura nog tegenover me om me op te vrolijken! Ook kwam Mike nog even gedag zeggen en gezellig doen!

De laatste dag dan al weer van dit reisverslag. De nacht ervoor was niet ideaal, verrassend genoeg door dronken huisgenoten die niet helemaal doorhadden dat als ze tegen elkaar schreeuwen anderen het misschien ook kunnen horen… Toch moest ik weer fris en fruitig bij een college G & C gaan zitten. Het ging over de oerelementen die zijn ontstaan tijdens de Big Bang en of we die nog terug kunnen zien om ons heen. Van Astrobiology hadden we al te horen gekregen dat Charlotte en ik een presentatie moesten gaan geven over het koloniseren van Mars, dus daar werkten we de middag maar aan (onder het genot van de gratis thee natuurlijk) waar we flinke stapels boeken hebben gepakt uit de bibliotheek! Zonder ze daarna door te lezen, hebben we ze weer teruggezet en het internet gebruikt voor informatie… Het college van Astrobiology was na een lange concentratiespanne helaas niet echt interessant en ging over het vinden van planeten rondom andere sterren. Het avondprogramma was helaas niet veel interessanter, dus die laat ik maar achterwege…

Zoals jullie hebben kunne lezen zitten de weekenden vol met leuke dingen en de rest van de week wordt er hard gewerkt (al kan daar over gediscussieerd worden). Welke activiteit er het volgende weekend op het programma staat zullen jullie vast en zeker lezen in de volgende aflevering van: *dramatische pauze* Victor in Lund!

  • 02 December 2013 - 13:08

    Laura:

    Weer een super leuk verslag (van een super leuke persoon)! Goed dat je nu ook Kopenhagen wat uitgebreider bezocht hebt, als je er zo dichtbij zit is het wel leuk er ook wat van meegekregen te hebben hè. Deze week lijkt het werk gehalte wel hoger te liggen, ook belangrijk en gelukkig schieten de leuke dingen er niet bij in. Kijk er weer naar uit om de volgende aflevering te lezen!

    Kusjes en een dikke knuffel van je vriendinnetje!

  • 02 December 2013 - 21:42

    Ger En Lilian:

    Victor, wij volgen met belangstelling al jouw avonturen en vinden het fantastisch dat het zo goed met je gaat.
    Veel succes met je examens.
    Alvast een goede Sinterklaas en fijne feestdagen.

    Groetjes van Ger en Lilian

  • 03 December 2013 - 10:56

    Oma Wil:

    Hio Victor, leuk om weer een verslag van je te lezen.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Prettige feestdagen,ook voor Laura komt ze nog naar je toe?
    De kaart stuur ik wel naar je ouders.
    Groetjes Oma Wil.

  • 03 December 2013 - 22:19

    Marlies Den Rooijen :

    Hoi Victor, leuk dat je Kopenhagen bezocht hebt (leuke foto van de mini St. Pieter , wij hebben in mei de echte bezocht). Je bent wel druk, het eind komt al aardig in zicht.. Nog even n uitstapje naar Lapland..geniet ervan en fijne Sinterklaas, met pepernoten?
    Lfs en grtjs

  • 08 December 2013 - 19:25

    Jack Vd Horst:

    nog twee weken volhouden en dan terug naar Nederland, terug naar het bekende en je geliefden. Met Kerst praten we zeker weer bij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Minor in Lund, Zweden

Van Universiteit Twente kreeg ik te horen dat ik voor mijn bachelor Technische Wiskunde een half jaar iets anders moest gaan studeren, een zogenaamde minor. "Wat ontzetten gaaf!" was mijn eerste reactie, maar wat moest het dan worden? Theater was iets waar ik me al wel langer voor interesseerde, dus zou ik dat een half jaar kunnen doen? Na vele afwijzingen bij theaterscholen (en vooral vaak genegeerd worden) moest ik verder gaan zoeken. Toen dacht ik aan mijn andere interesse: sterrenkunde. Al jaren was ik lid van een landelijke sterrrenkunde vereniging voor jongeren, de JWG. In Twente was ik snel uitgekeken en dat betekende dat ik dus vanwege het reizen niet meer in Enschede kon blijven wonen. "Waarom dan niet gelijk ver weg?" stelde ik me als vraag. Dus ging ik aan de slag om te onderzoeken waar ik allemaal Astronomie kon studeren en waar ze ook Engelse colleges gaven. Mijn talenknobbel is namelijk nogal beperkt. Ik kwam uit in Zweden en dé universiteit voor buitenlandse studenten in Lund. Daar hebben ze ook een eigen Astronomy department, ideaal! Na een lange en soms moeilijke inschrijfprocedure is het dan toch eindelijk gelukt. Ik ga naar Lund!

Recente Reisverslagen:

12 December 2013

The Ultimate Freezing Experience

05 December 2013

The 3 musketeers in Lund and 1 stuck at an airport

28 November 2013

May the Force be with you going to the dentist!

21 November 2013

When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)...

14 November 2013

Fun with Laura, metal and memory-loss
Victor

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 16191

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Januari 2014

Minor in Lund, Zweden

Landen bezocht: