Beer, corn and fire; what could possibly go wrong? - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu Beer, corn and fire; what could possibly go wrong? - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu

Beer, corn and fire; what could possibly go wrong?

Door: Victor Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Victor

07 November 2013 | Zweden, Lund

Leuk allemaal weer jullie reacties te lezen! En voor de complimenten over mijn schrijven, ik denk dat ik een carrière als schrijver toch niet helemaal zie zitten… Geef mij maar een paar astronomische of wiskundige vraagstukken, dat gaat me een stuk beter af! Vorige keer liet ik jullie achter bij het verhaal dat ik in Nederland was aangekomen en net m’n tentamens af had. De resultaten daarvan zal ik pas onderaan mijn verslag neerzetten, dus eerst even door mijn geblaat heen werken (en natuurlijk mogen jullie niet vals spelen en gelijk naar beneden scrollen).

Vrijdag werd ik voor het eerst in lange tijd weer wakken in mijn bedje in Fijnaart… Maar daar moest ik op tijd weer uit, om in de auto naar Enschede te stappen. Ook dat was weer even nieuw: in Nederland autorijden! Ach, dat verleer je eigenlijk nooit… Eenmaal aangekomen nam ik afscheid van mijn ouders (sorry, het was maar kort) en zei hallo tegen Mike, een goeie vriend van mij. Na weer eens gezellig bijgepraat te hebben ploften we op een bakje neer voor de tentamenzaal van Laura en Martijn (mijn vriendin en een andere goeie vriend). Die zagen we al snel naar buiten strompelen (afgepeigerd na een lang, vermoeiend, uitputtend exa- *kuch* laat maar, het was slechts multiple-choice…) om daarna gezellig weer eens goud van ouds met z’n vieren te zijn. Ook ’s avonds was het nog leuk; met Laura’s flat meegegeten en “We’re the Millers” gekeken.

Zaterdag besloten Laura en ik (in het vervolg ‘we’ te noemen) een luchtige chocolade taart te maken. Daarvoor moesten we eindje fietsen op een fiets met een bijna lekke band, waar ik die avond ook nog naar de stad mee ging fietsen. Daar gingen we leuk daghappen (restaurantjes hebben ‘daghapmenu’s’ met goedkoop en lekker eten) bij een Turks restaurant (en nee, het was geen döner…). Daar kregen we heerlijk mals vlees, perfect gekruid met een saus en een hele tafel vol met andere lekkere dingetjes; een aanrader voor allen! Die avond was de bar van Laura’s flat af (op wat schroeven na dan), dus die moest ingedronken worden! Het werd een gezellig avondje, met alle hilarische taferelen van dien.

Ik zou zondag weer terug vliegen, maar niet voordat we even een stop naar Oss maakte, om daar Laura’s ouders te ontmoeten. Na het vragenvuur overleefd te hebben en de nieuwe kamer van Laura te hebben bewonderd, was het dan toch tijd om naar Schiphol te gaan. Het vliegtuig bracht me al snel weer naar Kopenhagen en de trein naar Lund. Al was het wel een hele uitdaging om daadwerkelijk uit het vliegveld te komen, omdat ze de bordjes waar normaal uitgang op hoort te staan weg hadden gehaald…

Maandag mocht ik aan de slag met m’n nieuwe vakken, eerst Galaxies & Cosmology (in het vervolg afgekort tot G & C) en na wat boodschapjes had ik ook nog Astrobiology: Conditions and Possibilities for Life in the Universe (in het vervolg afgekort tot simpelweg Astrobiology). Ik had behoefte aan wat leven op m’n kamer dus had een plant gekocht! Jaja, ik moest zowaar rozen in leven zien te gaan houden. Bij Astrobiology voelde ik me nogal jong… De zaal was o.a. gevuld met een hoop 50-plussers en een moeder die een baby bij zich had. Het was een uiteenzetting over waar je allemaal aan moest denken bij exoplaneten en wat er nodig was voor leven. Verder heb ik m’n tijd wel kunnen besteden aan alle reisverslagen die ik tegen die tijd weer bij moest werken.

Dinsdag moest ik maar eens wat onderzoek gaan doen naar wat ik met m’n master wilde gaan doen (lijkt nog ver weg, maar komt toch stiekem snel dichtbij). Daarna een hele middag G & C, eerst een college over kosmologie en de expansie van het universum en daarna uitleg over het gebruik van Matlab. Jammer genoeg had ik daar al 2 vakken over gehad en zijn de bijeenkomsten verplicht, dus moest ik ze saai uitzitten… Na wat vissticks (en groenten en aardappels, maar vooral de vissticks natuurlijk!) als avondmaal gemaakt te hebben, had ik wel zin om weer iets te bakken. Dit keer koekjes, en wel chocolate chip koekjes! Ik had een flinke batch gemaakt, maar ze waren gelukkig ook erg lekker (zie ook de foto)!

Woensdag moest er weer gefitnest worden, om daarna weer meer reisverslag te typen. (Jullie herinneren je vast nog wel dat er plots veel verslagen online kwamen). Die middag nog een Astrobiology college (altijd fijn dat die van 4 tot 6 zijn…) over wat er nodig is op een planeet om deze leefbaar te maken (en dan vooral voor het soort leven dat wij kennen en dus water nodig heeft). ’s Avonds ging ik naar de physics pub toe. Met een aantal mensen van Astrophysics (het vak van het vorige kwartiel) hadden we besloten om daar te eten en gezellig te doen. Na wat moeilijk om binnen te komen (ik was geen lid en je had wel lidmaatschapskaartjes nodig, dus gebruikten we die van iemand anders om in een menigte binnen te sluipen) konden we lekker eten en goedkoop bier drinken (zelfs hele speciale).

Met allemaal natuurkundige moest het natuurlijk tot een experiment komen. Gezien het feit dat er veel popcorn werd verkocht daar en er altijd niet-gepofte mais over blijft, werd er een lepel over een waxinelichtje gelegd. Met behulp van bier zou dit pitje dan alsnog moeten poffen. Dit was natuurlijk gedoemd te mislukken, maar na het toevoegen van wat boter en het branden van mijn vinger aan de lepel (alweer!) was er dan toch een popcorn ontstaan! Om te vieren moest er dan maar een nieuwe zak popcorn komen.

Donderdagochtend was er helaas al weer vroeg een college van G & C over de draaiing van sterrenstelsels, waar het dus lastig was wakker te blijven (maar vreemd genoeg makkelijk was om de docente te verbeteren). Die middag weer verder met een reisverslag en daarna nog een college Astrobiology waar we uitleg kregen over een practicum wat we moesten gaan doen om een exoplaneet zelf te vinden en te horen over presentaties die we moesten gaan maken… Het vak werd dus helaas meer werk dan gehoopt. Die avond was het eens rustig, want de volgende dag zou…

Als jullie willen weten wat er de volgende dag zou gaan gebeuren, moeten jullie nog even wachten op een nieuw verslag! En zoals beloofd ook de resultaten van mijn tentamens, beide gehaald met distinctie (pass with distinction, lastig te vertalen)! En voor Astrophysics zelfs 88%! Dat was weer voldoende goed nieuws voor nu, tot de volgende keer!

  • 20 November 2013 - 00:03

    Marga:

    Hoi Victor, Jij bent ook nog laat wakker. Ik heb je verslag nog niet gelezen (dat doe ik morgenochtend even) maar wil toch als eerste op dit verslag reageren en je een goede nachtrust wensen (of moet er nog gefeest worden vannacht??)
    Welterusten voor dadelijk en liefs van Marga

  • 20 November 2013 - 11:21

    Laura:

    Nou je zou best wel schrijver kunnen worden hoor, het leest nog steeds lekker weg! Maar eerst maar een kleiner doel: een roos in leven houden! Dat moet toch vast wel lukken? Maar anders kun je ook nog een bakkerszaak beginnen, die taart en die koekjes waren echt super lekker! Waar ben je eigenlijk niet goed in ;)?

    Heel veel kusjes van je vriendinnetjeee

  • 20 November 2013 - 19:33

    Jack Vd Horst:

    ja het leest inderdaad lekker weg...! En ik heb het stukje eerlijk van boven naar beneden gelezen maar ik had zondag van je vader al gehoord van een 10 en enkele 9-s. Wouw die haalde ik vroeger ook...maar dan in 2 keer..
    Volgens mij ben jij een behoorlijke kok aan het worden, maar voorlopig zijn het alleen maar verhalen! Proeven zegt mij veel meer haha.
    Hee jij hebt kennis gemaakt met je schoonouders en dit overleefd...maarre....hoe vonden je schoonouders het eigenlijk ...?

  • 20 November 2013 - 20:30

    Mama En Papa:

    Leuk om je verhaal weer te lezen. En het was gezellig je weer eens een avondje en nachtje thuis te hebben. Het was inderdaad wel kort, maar wij hebben er van genoten hoor. En vooral ook omdat het weekendje in Enschede je heel goed bevallen is zo met Laura, Mike en Martijn erbij. Gezellig weer even bijkletsen met iedereen.
    Gelukkig smaken de vissticks nog steeds lekker en ook het bakken van allerlei lekkernijen gaat je goed af. Jullie zijn een goed kookduo samen, dus als jullie straks eens langskomen mogen jullie je kookkunsten aan ons laten proeven hoor! Groetjes papa en mama.

  • 20 November 2013 - 20:45

    Anton En Ellen:

    Ons ("schone ouders") is de kennismaking natuurlijk ook heel goed bevallen, kan ook niet anders met zo'n gezellige, leuke jongen. Jammer dat het zo kort was. Na alle fantastische antwoorden van jou hadden we graag nog veel meer willen vragen ;-) Maar als je zo graag bakt ben je een volgende keer van harte welkom om onze oven uit te proberen. Wij zijn ook dol op koekjes en taart.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Minor in Lund, Zweden

Van Universiteit Twente kreeg ik te horen dat ik voor mijn bachelor Technische Wiskunde een half jaar iets anders moest gaan studeren, een zogenaamde minor. "Wat ontzetten gaaf!" was mijn eerste reactie, maar wat moest het dan worden? Theater was iets waar ik me al wel langer voor interesseerde, dus zou ik dat een half jaar kunnen doen? Na vele afwijzingen bij theaterscholen (en vooral vaak genegeerd worden) moest ik verder gaan zoeken. Toen dacht ik aan mijn andere interesse: sterrenkunde. Al jaren was ik lid van een landelijke sterrrenkunde vereniging voor jongeren, de JWG. In Twente was ik snel uitgekeken en dat betekende dat ik dus vanwege het reizen niet meer in Enschede kon blijven wonen. "Waarom dan niet gelijk ver weg?" stelde ik me als vraag. Dus ging ik aan de slag om te onderzoeken waar ik allemaal Astronomie kon studeren en waar ze ook Engelse colleges gaven. Mijn talenknobbel is namelijk nogal beperkt. Ik kwam uit in Zweden en dé universiteit voor buitenlandse studenten in Lund. Daar hebben ze ook een eigen Astronomy department, ideaal! Na een lange en soms moeilijke inschrijfprocedure is het dan toch eindelijk gelukt. Ik ga naar Lund!

Recente Reisverslagen:

12 December 2013

The Ultimate Freezing Experience

05 December 2013

The 3 musketeers in Lund and 1 stuck at an airport

28 November 2013

May the Force be with you going to the dentist!

21 November 2013

When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)...

14 November 2013

Fun with Laura, metal and memory-loss
Victor

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 4194
Totaal aantal bezoekers 16199

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Januari 2014

Minor in Lund, Zweden

Landen bezocht: