We Dutch know how to cycle, no matter what! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu We Dutch know how to cycle, no matter what! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu

We Dutch know how to cycle, no matter what!

Door: Victor Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Victor

31 Oktober 2013 | Zweden, Lund

De tentamens kwamen eraan en de druk werd hoger. Tijd voor andere dingen dan leren werd steeds minder, maar gelukkig had ik een leuk vooruitzicht! Aan het einde van de week mocht ik namelijk mijn geliefde thuisland weer eens bezoeken, Nederland. Eerst moest ik nog door de studiedagen heen ploeteren:

Vrijdag gingen we een oefententamen van Astrophysics doornemen. Helaas was onze begeleider nogal van ’t zo omslachtig mogelijk proberen de vragen op te lossen… We deden er vrij lang over, maar daardoor kwamen we er wel achter dat het eigenlijk niet zo’n moeilijk tentamen zou gaan worden. In Astrophysics kreeg ik dus al wat meer vertrouwen, maar Stellar Structure was nog uitdaging genoeg. Eerst nog even sporten om daarna met volle tegenzin weer aan de slag te gaan!

Zaterdag bleef het ook bij studeren, behalve dan dat Wolfgang (mijn Duitse huisgenoot) het handig vond om net voor de tentamenweek een feestje te geven… Vooral fijn omdat mijn kamer aan de woonkamer grenst. Gelukkig kon ik met een koptelefoon het meeste geluid wel blokkeren en me voorbereiden op het tentamen van maandag.

De zondag was niet veel anders, veel studeren, maar gelukkig kon ik ’s avonds genieten van een creatie van Katie en Hazel: zalm uit de oven! Daar kun je na zo’n lange dag toch best van genieten, vooral toen ik van de overgebleven rijst nog rijstepap kon maken. Tot zo ver de zondag, op naar de maandag.

De dag was eindelijk aangebroken, het tentamen van Stellar Structure & Evolution lag maandag voor mijn neus. Ik had voldoende eten bij me voor een 5 uur durend tentamen. De storm die West-Europa teisterde, sloeg Lund helaas niet over, dus na 2 uur werd ons al verteld dat we niet meer met treinen terug zouden kunnen reizen, bussen misschien en de fiets eigenlijk werd afgeraden. Ook hoopten ze dat de lichten in de tentamenzaal het zouden blijven doen… Gelukkig heb ik er, op wat gegier van de wind na, geen last van gehad. Het tentamen ging naar mijn mening best oké, al was het (zoals verwacht) wel lastig. Ook had ik bijna de volledige 5 uur nodig om het af te maken! Het naar huis komen was nog een uitdaging; in het pikkedonker, harde wind en bomen die omgewaaid op de weg lagen lieten zien dat de Nederlanders duidelijk geoefende fietsers zijn! Die avond vierden Frederik en ik eens dat we klaar waren, hij met het inleveren van zijn betoog en ik met m’n tentamen. Met een biertje op de bank was het zeker gezellig!

Al was ik van mijn eerste tentamen af, voor mijn tentamen op donderdag moest ik dinsdag ook weer aan de slag. Dus heel de dag aan de studie voor Introduction to Astrophysics… Toch had ik nog even tijd om gezellig een potje tafeltennis te spelen met MJ!

Woensdag werd niet veel anders, weer door met studeren… Gelukkig had ik als pauze dat ik mijn reistas alvast kon inpakken omdat ik de volgende dag in het vliegtuig zou springen naar Amsterdam.

Toen werd het donderdag en ook dat tentamen kwam op mijn tafeltje te liggen. Maar zoals verwacht was dit tentamen erg kort en ook een stuk minder uitgebreid dan die van Stellar Structure. Ik stond dan ook op tijd weer buiten om me echt klaar te maken voor een vliegreisje. Na mijn trein (naar het vliegveld) gemist te hebben raakte ik nog in gesprek met een Australische die in Parijs studeerde en nu haar vrienden bezocht in heel Europa die ze in Afrika had ontmoet… Als jullie het nog volgen, is het goed! Ik kwam nog wel op tijd aan in Kopenhagen om daar met haast het vliegtuig in te springen (duurde net iets te lang bij de douane en bij goedkope vluchten staat het vliegtuig helemaal achteraan…).

Het was wel erg luxe, tegenwoordig hebben ze zelfs internet in het vliegtuig! Op Schiphol kwam ik al gauw weer achter geweldige Nederlandse treinen, overal vertraging en treinen die uitvielen… Dus moest ik omreizen en kwamen gelukkig mijn ouders me ophalen in Breda! Daar heb ik nog een leuk avondje gehad.

Hoe het weekend me verder vergaat, zal ik hopelijk snel online gaan zetten! Ook nog heel erg bedankt voor alle leuke reactie op mijn vorige verslag! Vi ses!

  • 13 November 2013 - 11:31

    Marga:

    Hoi Victor,
    Je hebt weer een mooi verslag gemaakt. Als het niet lukt met je studie kun je altijd nog schrijver worden - het gaat je prima af.
    Je schrijft over die Australische die in Parijs studeert... let maar op, want over een paar jaar ga jij mensen bezoeken waar je nu mee in Zweden studeert - de wereld lijkt steeds kleiner te worden.
    Leuk dat je een weekendje in Nederland was en ik heb begrepen dat je daar weer van genoten hebt.
    Het gaat je goed en verder veel succes met alles wat je doet.
    Liefs, Marga

  • 13 November 2013 - 14:44

    Laura:

    Studeren, studeren, studeren, maar goed dat je nog een weekeinde had om bij te komen voor het volgende kwartiel weer begon... En intussen weten we dat de resultaten er ook niet om liegen natuurlijk (ohh oeps dat was geen cliffhanger voor de volgende keer hoop ik? Nouja ik zal er verder niets over verraden hoor!). Het blijft leuk om van je te lezen wat er allemaal gebeurt in je leven daar. En gelukkig maar dat je waaibomendag heelhuids doorgekomen bent!

    Heel veel kusjes en een dikke knuffel van mij!

  • 16 November 2013 - 16:14

    Jack H:

    hoi Victor, wederom een schitterend geschreven verslag....en blij om te lezen dat jullie als studenten ook wel eens moeten studeren.....geintje!

    Ik heb je gegevens ook naar Bart doorgestuurd dus die leest ook mee.

    groeten aan Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Minor in Lund, Zweden

Van Universiteit Twente kreeg ik te horen dat ik voor mijn bachelor Technische Wiskunde een half jaar iets anders moest gaan studeren, een zogenaamde minor. "Wat ontzetten gaaf!" was mijn eerste reactie, maar wat moest het dan worden? Theater was iets waar ik me al wel langer voor interesseerde, dus zou ik dat een half jaar kunnen doen? Na vele afwijzingen bij theaterscholen (en vooral vaak genegeerd worden) moest ik verder gaan zoeken. Toen dacht ik aan mijn andere interesse: sterrenkunde. Al jaren was ik lid van een landelijke sterrrenkunde vereniging voor jongeren, de JWG. In Twente was ik snel uitgekeken en dat betekende dat ik dus vanwege het reizen niet meer in Enschede kon blijven wonen. "Waarom dan niet gelijk ver weg?" stelde ik me als vraag. Dus ging ik aan de slag om te onderzoeken waar ik allemaal Astronomie kon studeren en waar ze ook Engelse colleges gaven. Mijn talenknobbel is namelijk nogal beperkt. Ik kwam uit in Zweden en dé universiteit voor buitenlandse studenten in Lund. Daar hebben ze ook een eigen Astronomy department, ideaal! Na een lange en soms moeilijke inschrijfprocedure is het dan toch eindelijk gelukt. Ik ga naar Lund!

Recente Reisverslagen:

12 December 2013

The Ultimate Freezing Experience

05 December 2013

The 3 musketeers in Lund and 1 stuck at an airport

28 November 2013

May the Force be with you going to the dentist!

21 November 2013

When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)...

14 November 2013

Fun with Laura, metal and memory-loss
Victor

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 16238

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Januari 2014

Minor in Lund, Zweden

Landen bezocht: