Looking for a Dutch gangster couple? - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu Looking for a Dutch gangster couple? - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu

Looking for a Dutch gangster couple?

Door: Victor Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Victor

19 September 2013 | Zweden, Lund

Zoals ik de vorige keer al vertelde, zou vrijdagochtend Laura voor een weekend naar Lund toe komen. Ik werd dan ook gespannen en verblijd wakker en hoopte dat er geen vertragingen waren! Die waren er natuurlijk wel… Dus dan maar eerst naar mijn ochtendcollege toe. Dat was een verplicht computerpracticum van Astrophysics waar we gesimuleerd de sterrenhemel mochten onderzoeken als voorbereiding op een daadwerkelijk telescopenpracticum. Ze hebben namelijk 3 grote koepels met daarin leuke telescoopjes die wij dan mogen bedienen om wat moois te zien. Hoe interessant dat ook was, ik racete weer naar huis, hopende dat de trein al in Lund zou zijn. Maar helaas de trein bleek 2 uur vertraging te hebben… Dus nog net voordat ik naar het tweede deel van Problem Based Learning (PBL, ook verplicht) toe moest, arriveerde de trein! Daarvoor had ik ook nog een reis naar Lapland via de Erasmus gemeenschap geboekt, samen met huisgenoten en andere vriend(inn)en. Daarna gauw naar het perron toe! Wat is het dan toch weer even fijn om na zo’n lange tijd je vriendinnetje een knuffel te kunnen geven!

Toen met tegenzin naar de PBL gegaan om daar de laatste vraagstukken op te lossen: schattingen maken van hoeveel zwarte gaten er in de Melkweg te vinden zijn, waar de dichtstbijzijnde supernova is… Ook erg interessant dat de Fransoos in ons groepje in de 6 uur (over de 2 dagen verspreid) geen enkel woord heeft gezegd… Toen ik klaar was, zat Laura al gezellig in het zonnetje op het bankje te wachten op mij en zijn we fijn samen naar huis gelopen, boodschappen gedaan en wat eten gemaakt. Mogen jullie raden wat! (Onder de inzenders van het juiste antwoord wordt een prijs verloot, over de uitslag kan niet gecorrespondeerd worden) Daarna nog wat wafel ijs gegeten. Met stukjes wafel in het ijs i.p.v. daadwerkelijk een wafel om het ijs… Fijn om dingen te kopen met Zweedse verpakking!

Zaterdagochtend hadden als plan om even een rondje te doen naar het stadspark. Daar hebben we de vogeltjes gezien (waaronder ook een schizofrene, panische pauw die alles, inclusies de lucht om zich heen, probeerde te intimideren) en bij de meertjes en fonteinen gezeten. ’s Middag toen een rondje daadwerkelijk door de stad gelopen en bij toeval uitgekomen bij de botanische tuinen. Het was toen al weer laat en we besloten wat te gaan eten bij de Griek (mmm, knoflook en vlees!). Als toetje hadden we een heerlijke brownie, door Laura zelf gebakken in Nederland, waarvoor nogmaals dank! Hij smaakte (en smaakt nog steeds) overheerlijk! Die avond vierde Corey (vriend van MJ, de Australische korridorgenoot) zijn verjaardag met als thema Gangsters en wij waren ook uitgenodigd. In het zwart met zonnebril hebben we er een mooi feestje van gemaakt! Zelf nog de taart met kaarsjes gebracht, die Corey vervolgens met wodka probeerde in de fik te zetten…

Zondag moest Laura helaas al weer vertrekken, dus maar in de trein naar Kopenhagen gestapt. Daar regende het nogal, dus de stad nog even bezichtigen zat er niet in. Het station echter was ook best mooi hoor! … Op het station hebben we nog noodles gegeten (echt met stokjes!) en toen was het toch tijd om afscheid te nemen… Gelukkig kon ik die avond nog wat pannenkoeken eten die Frederik had gemaakt en was het nog enigszins een leuke avond waar we het begin hebben gezien van Monster University. Ook nodigde Corey ons nog naar boven uit om rustig een stukje taart voor z’n verjaardag te eten en leuk verhalen over zijn feestje te delen.

Maandag moest ik er op tijd uit om weer wat bankzaken te regelen en aan het uitwerken van de PBL, die donderdag al klaar moest zijn… Die middag had ik ook nog een college van Stellar Structure & Evolution, dit keer gelukkig van een iets minder snel pratende Brit. Het nadeel van zijn iets langzamere tempo, was dat hij 25 minuten te laat eindigde (zonder dat hij dat zelf door had) en toen hij op de klok keek, reageerde met: “Oh Christ!” Daarna gezellig samen gegeten met de korridor: pasta! Maar blijkbaar weten ze in Schotland niet heel goed hoe de verhouding pasta – saus hoort, we hadden pasta voor toch minstens 8 personen en saus voor 4… ’s Avonds moest ik maar weer aan de slag voor Honours en eindelijk ook Monster University afgekeken!

’s Ochtends werd het tijd om mijn verslag voor PBL weer verder uit te werken, het is niet altijd feest natuurlijk! Dinsdagmiddag was ook nog vrij simpel, een college van Stellar Structure & Evolution. Dit keer over hoe de zon het voor elkaar krijgt om zoveel energie (licht & warmte) te produceren en dit keer geen einde een half uur te laat, maar mooi op tijd. Toen besloot ik zelf maar een keer eten te maken. Het werden rosti’s en kipnuggets uit de oven met wat wokgroenten, een luxe maaltijd (en natuurlijk veels te veel) voor slechts 20 kronen pp. Een aantal uurtjes hard werken later had ik mijn PBL daadwerkelijk af en heb ik me nog kapot gelachen bij het kijken naar slechte, gespierde acteurs, oftewel WWE (worstelen).

Woensdag was een tegenhanger van de drukke dinsdag. Laat opgestaan om maar eens de stad in te gaan, zal je natuurlijk net zien dat het flink gaan plenzen… Dus maar weer opgewarmd met wat warme choco! Verder nog wat nuttige dingen gedaan om later die avond aardappelpuree, broccoli en een soort grote knak-/braadworsten met appel-bacon smaak te eten, vrij apart… Altijd fijn als je huisgenoten iets kopen, maar eigenlijk geen Zweeds kunnen! En als topping op de avond nog lekker geskypt.

Donderdag stond in het teken van Astrophysics. In de ochtend een college (dan merk je het tempoverschil met Stellar Structure & Evolution toch wel flink!) over hoe we weten waaruit sterren zijn gemaakt (spectroscopie) en hoe we ze dan weer classificeren. Die middag hadden we een werkcollege (de eerste!) waar we jammer genoeg ontzettend sloom klassikaal door alle opgaven heen gingen… Maar het leuke van donderdag zou de avond gaan worden, ik ging namelijk naar een crayfishparty!

In de rij ontmoette ik James weer (de Australiër waar ik in de bus van een van excursies lang mee had gepraat) waarmee ik weer een tijdje heb staan kletsen om daarna naar mijn eigen plaats (ze waren zowaar op naam) te gaan. Daar kregen we een uitgebreide uitleg over hoe je die rivierkreeften moest opereren en werden we door de Zweden in de maling genomen… Er zou een gewoonte zijn om na het nemen van een shotje (wat na elk lied moet) twee keer op je neus te tikken en twee keer in je handen te klappen. Leuk hoor… Maar daar weer veel nieuwe mensen ontmoet, liedjes gezongen en erachter gekomen dat het eten van rivierkreeft toch niet helemaal voor mij is. Je handen stinken 2 dagen lang naar een soort combinatie van dille en zout water…

Er was ook nog een feestje daarna, waar ik een bekende van astronomie tegenkwam (Matt, ook uit Australië) die vreemd genoeg een kudde Nederlanders om zich heen had. Dat was ook weer leuk om die te ontmoeten en daarna gingen we naar een nationfeest! Maar ik was natuurlijk m’n Studentlund kaart vergeten en moest helemaal terug om die op te halen… Tegen de tijd dat ik er weer was, was de club al niet zo vol meer, maar ik kwam James weer tegen. Met hem en een Zweed (Gustav) heb ik me wel een tijdje vermaakt met wat gepraat om toch maar eens terug te gaan en mijn huisgenoten nog net terug te zien komen van hun avond uit. Toen moest ik toch echt m’n bed in!

Bedankt allemaal weer voor het lezen en ook voor alle reacties en likes! Vi ses!

  • 23 September 2013 - 11:32

    Laura:

    Het weekeinde was inderdaad helemaal super! Echt leuk alle dingen die je schrijft en vertelt in het echt te hebben kunnen zien.
    En en en ik weet wat we gegeten hebben... Maar ik mag zeker niet meedoen aan de wedstrijd??
    Het blijft keileuk om van je te lezen, kijk alweer uit naar je volgende verslag!

    kusjes van je vriendinnetje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Minor in Lund, Zweden

Van Universiteit Twente kreeg ik te horen dat ik voor mijn bachelor Technische Wiskunde een half jaar iets anders moest gaan studeren, een zogenaamde minor. "Wat ontzetten gaaf!" was mijn eerste reactie, maar wat moest het dan worden? Theater was iets waar ik me al wel langer voor interesseerde, dus zou ik dat een half jaar kunnen doen? Na vele afwijzingen bij theaterscholen (en vooral vaak genegeerd worden) moest ik verder gaan zoeken. Toen dacht ik aan mijn andere interesse: sterrenkunde. Al jaren was ik lid van een landelijke sterrrenkunde vereniging voor jongeren, de JWG. In Twente was ik snel uitgekeken en dat betekende dat ik dus vanwege het reizen niet meer in Enschede kon blijven wonen. "Waarom dan niet gelijk ver weg?" stelde ik me als vraag. Dus ging ik aan de slag om te onderzoeken waar ik allemaal Astronomie kon studeren en waar ze ook Engelse colleges gaven. Mijn talenknobbel is namelijk nogal beperkt. Ik kwam uit in Zweden en dé universiteit voor buitenlandse studenten in Lund. Daar hebben ze ook een eigen Astronomy department, ideaal! Na een lange en soms moeilijke inschrijfprocedure is het dan toch eindelijk gelukt. Ik ga naar Lund!

Recente Reisverslagen:

12 December 2013

The Ultimate Freezing Experience

05 December 2013

The 3 musketeers in Lund and 1 stuck at an airport

28 November 2013

May the Force be with you going to the dentist!

21 November 2013

When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)...

14 November 2013

Fun with Laura, metal and memory-loss
Victor

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 16232

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Januari 2014

Minor in Lund, Zweden

Landen bezocht: