Go observing they said, we have a dome they said.. - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu Go observing they said, we have a dome they said.. - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu

Go observing they said, we have a dome they said..

Door: Victor Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Victor

26 September 2013 | Zweden, Lund

Ergens een aantal weken terug had ik gehoord dat de Zweedse chokladbollar zelf vrij makkelijk te maken zijn. En ik was er al achter dat ze erg lekker waren! Dus ik ben op naar de winkel gegaan, met een recept natuurlijk, en heb alle ingrediënten ingekocht: havermout, chocolade, cacaopoeder, koffiepoeder, kokos, etc. om me echt Zweeds te voelen. De Zweden maken namelijk erg veel zelf! Vooral brood en gebakjes zijn populair. Het resultaat mocht er wezen, een beetje sterk qua smaak, maar verder heerlijk! Kijk zelf maar op de foto.

Vrijdag was het uitrusten geblazen na de crayfish party. Toch kon ik tegen het eind van de middag de moed opbrengen om voor het eerst naar de Gerdahallen (sporthal) te gaan! Natuurlijk was het toen ook net open week daar, dus het was stampvol… Daarnaast liep ik tegen het volgende probleem aan als buitenlander, alle wegwijsbordjes waren in het Zweeds… Dus na eerst bij een speciale vrouwenfitnesszaal binnen te zijn gelopen en toch maar de weg gevraagd te hebben, kwam ik bij de grote fitnesszaal aan. Ook daar was het weer een uitdaging, tactisch ontweek ik alle apparaten waar alleen instructies in het Zweeds hadden, anders was ik vast ondersteboven m’n armen op een beenspieren apparaat gaan trainen. ’s Avonds hebben we, terwijl ik ook wel toe was aan even uitrusten, gezellig Despicable Me gekeken!

Zaterdag wasdag. Af en toe is dat ook nodig. Verder moest er weer genoeg worden gedaan voor mijn vakken en Honours, maar gelukkig had ik de avond vrij. Er was namelijk een cultuuravond (Kulturnatten) gepland, dus waren we met een flinke groep eens een rondje gaan lopen door de stad. We kwamen er echter achter dat dit de enige avond in het jaar was waar de studenten geen meerderheid hadden. De stad was overspoeld met ouderen en kinderen, en de sfeer was niet die van een feestje. Daar waren we dus weer snel uitgekeken. Ach, laat hen dan die ene avond per jaar hebben, wij studenten hebben de rest al! Gelukkig konden we het daarna in onze woonkamer nog best gezellig maken.

Zondag dan maar flink aan de slag, o.a. met het schrijven van een nieuw reisverslag en skypen! Ja, dat was het eigenlijk wel… Maandag dan maar! Eerst weer even sporten (nu wel direct in de goede zaal) en toen door naar een nieuw college Stellar Structure. Daar hebben we wat geleerd over welke massa’s bepaalde soort sterren moeten hebben om stabiel te zijn; lastig, maar erg interessant! Tijdens het college kreeg ik te horen dat ik ’s avonds naar een informatiebijeenkomst moest om aan een Spex (komische theater/musical) mee te doen en daarna m’n verplichte observeerpracticum had. Dus snel snel door om me in te schrijven voor de audities en warm ingepakt door te gaan naar het astronomiegebouw. Daar kregen we (helaas niet in een van de koepels, maar buiten op het dak, brrr) uitleg over hoe een telescoop werkt en gingen we wat leuke objecten waarnemen met een flinke computergestuurde kijker (we hebben het ook met de hand gedaan hoor!). Na 3,5 uur in de kou waren we eindelijk klaar en kon ik dus eindelijk gaan dineren…

De volgende dag was het tijd voor te vroeg opstaan! … Ow, dat was eigenlijk helemaal niet zo positief… Dus na de heuvel op te zijn gefietst en erachter te zijn gekomen dat ik helemaal nog geen college had, mocht ik weer terug om nog even m’n bed in te duiken. Ik kreeg ook de dialoog die ik de volgende dag zou gaan vertellen op de Spex auditie nog op de mail. Toen moest ik ’s middags echt aan de slag! Eerst voor Astrophysics, waar we een college hadden over Kepler’s wetten (had ik helaas al eerder gehad…) en toen voor Stellar Structure waar we een college hadden over energietransport in een ster. Die avond kon ik weer eens gezellig bijpraten met een vriend die ook in Zweden zit!

Woensdag was ik druk gaan oefenen voor mijn auditie. ’s Avonds was het dan echt zover: een groepje studenten van over heel de wereld die klaar waren om mee te spelen in de Spex. Altijd weer gezellig om onder mensen te zijn die een acteerachtergrond hebben, die zijn meestal wat makkelijker! M’n auditie ging volgens mij wel prima, maar ik kreeg wel te horen dat 1 van de voorstellingen precies samenviel met de Lapland-reis, en dat ze je echt bij alle voorstellingen nodig hadden… Dus ik hield mijn vingers maar gekruist! Daarna bleven nog we nog met een klein groepje plakken en na een paar whisky’s was het dan toch tijd om m’n bed in te duiken.

De laatste dag van dit reisverslag, donderdag, begon wat vermoeid met een college Astrophysics. Helaas ging dat over structuur van sterren, waar ik een geheel vak over heb… Was niet heel nuttig dus, maar ik kreeg in ieder geval een samenvatting van mijn andere vak. Die middag moest ik aan de slag met het verslag voor het waarnemen en daarna door om het volgende computerlab voor te bereiden. ’s Avonds kon ik nog even bijpraten met m’n ouders op Skype en met m’n vriendinnetje.

Hmm, dat was ‘m al weer voor deze keer. Niet zo veel te vertellen, wie weet volgende week meer! Hopelijk hebben jullie genoten van dit verhaal met al mijn acties. Ik kijk al uit naar de reacties!

  • 03 Oktober 2013 - 19:51

    Laura:

    Weer een superleuk stukje! En die bollen zien er echt lekker uit, die gaan we gauw ook samen maken hoor! En grappig dat je er op dat cultuurfestival achter kwam waarvoor ze die gekke houten dingen hadden gemaakt, die ze aan het bouwen waren toen ik er ook was. Veel plezier weer daar en we (ik in ieder geval wel) wachten weer met smart op het volgende verslag!
    Kusjes van je vriendinnetje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Minor in Lund, Zweden

Van Universiteit Twente kreeg ik te horen dat ik voor mijn bachelor Technische Wiskunde een half jaar iets anders moest gaan studeren, een zogenaamde minor. "Wat ontzetten gaaf!" was mijn eerste reactie, maar wat moest het dan worden? Theater was iets waar ik me al wel langer voor interesseerde, dus zou ik dat een half jaar kunnen doen? Na vele afwijzingen bij theaterscholen (en vooral vaak genegeerd worden) moest ik verder gaan zoeken. Toen dacht ik aan mijn andere interesse: sterrenkunde. Al jaren was ik lid van een landelijke sterrrenkunde vereniging voor jongeren, de JWG. In Twente was ik snel uitgekeken en dat betekende dat ik dus vanwege het reizen niet meer in Enschede kon blijven wonen. "Waarom dan niet gelijk ver weg?" stelde ik me als vraag. Dus ging ik aan de slag om te onderzoeken waar ik allemaal Astronomie kon studeren en waar ze ook Engelse colleges gaven. Mijn talenknobbel is namelijk nogal beperkt. Ik kwam uit in Zweden en dé universiteit voor buitenlandse studenten in Lund. Daar hebben ze ook een eigen Astronomy department, ideaal! Na een lange en soms moeilijke inschrijfprocedure is het dan toch eindelijk gelukt. Ik ga naar Lund!

Recente Reisverslagen:

12 December 2013

The Ultimate Freezing Experience

05 December 2013

The 3 musketeers in Lund and 1 stuck at an airport

28 November 2013

May the Force be with you going to the dentist!

21 November 2013

When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)...

14 November 2013

Fun with Laura, metal and memory-loss
Victor

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 16230

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Januari 2014

Minor in Lund, Zweden

Landen bezocht: