Collecting money to fight obesity in stars - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu Collecting money to fight obesity in stars - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu

Collecting money to fight obesity in stars

Door: Victor Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Victor

03 Oktober 2013 | Zweden, Lund

Na vaak herinnerd te zijn, komt deze mededeling toch eindelijk in mijn reisverslag. Een aantal weken terug heb ik ook nog de uitslag van mijn Zweedse toets gehad, die ik met een score van 100% toch aardig heb binnen gekopt!

Vrijdag had ik m’n tweede computerlab van Introduction to Astrophysics. We moesten aan de hand van een heel aantal foto’s de afstand tot een bepaalde ster bepalen. Maar helaas was alleen het bepalen niet voldoende, er moest ook weer een verslag van komen… Verder was het een rustige dag, waar ik ’s avonds een lekker een filmpje heb gekeken (Iron Man 3, een aanrader als je de andere Iron Man films ook leuk vindt. Maar ik ga niet te veel over de film zeggen, anders wordt het straks hier nog een filmrecensie).

Zaterdag moest ik flink aan de slag om een presentatie te maken voor Honours. Daar had ik niet al te veel tijd voor, want die avond moest ik naar een Sittning (een traditioneel driegangen diner met vermaak erbij in nette kleding, waarna meestal een feest volgt). Dus ik moest me op tijd in mijn pak hijsen, om bij Helsingkrona eerst even te verzamelen. Gezellig als groep liepen we naar de locatie van de sittning, deze was namelijk niet alleen voor mijn eigen nation, maar ook nog voor 4 andere nations. We werden weer netjes met naambordjes ingedeeld en naast een hele berg speeches (in het Zweeds, bleh…) en wat eten tussendoor, was het vooral tijd voor veel gezang! De sfeer zat er goed in en nadat we nog vermaakt werden door een geweldige beatboxer, werd de zaal omgebouwd tot een echte feesthal. Er was zelfs een ‘bekende’ DJ geregeld, die zelfs de meeste Zweden niet kende: John de Sohn. Het was een mooi feestje waar ik ook weer genoeg mensen heb ontmoet!

De zondag slaan we maar even over om door te gaan naar de maandag, behalve dan de zeer succesvolle maaltijd die Hazel had gekookt… Zoete pinda-achtige smaak die de rest van de maaltijd overheerste, ik heb wel eens beter gehad! Maandag had ik de volgende sessie van Problem Based Learning (PBL) van Stellar Structure & Evolution waar we mochten rekenen aan de temperatuur van 2 sterren die botsen en elkaar zogezegd door midden snijden! Leuke groep om mee samen te werken, dus dat ging best goed. Daarna snel de maaltijd van gisteren nog eens opwarmen om naar binnen te schranzen (en niet te veel na te denken over de smaak), omdat ik daarna mijn presentatie voor Honours moest doen. Via Skype was ik te zien en te horen en de presentatie zelf stond afgebeeld op het scherm. Ik werd zelfs op een haar na net geen eerste met presenteren over Feynmandiagrammen, deeltjesinteractie en grafen (meer info op verzoek voor de echte liefhebbers!).

Dinsdag was een college intensieve dag. ’s Ochtends was er een college van Astrophysics waar we het hadden over de nucleaire fusie en het levensverloop van een ‘lichte’ ster (lichter dan slechts 8000000000000000000000000000000 kilogram, dus als je nog een keer denkt dat je een paar kilo te zwaar bent, denk dan ook eens aan die sterren die met dat gewicht nog licht zijn!). Toen gauw wat eten en door met de tweede sessie van de PBL, waar ik een enorme integraal heb uitgewerkt (zie foto). Dan moest ik dat zware werk maar weer goed maken met een portie zelfgemaakte kipnuggets, rosti’s en gewokte groenten! Zeker omdat ik daarna nog in een drukke fitnesshal aan de slag moest.

Woensdag was nogal simpel, dus ik zal kort zijn (voor de verandering). Bij een dag hard studeren en het computerlab uitwerken was het ’s avonds tijd voor een luxe tomatensoepje en het kijken van een een aantal series. Mocht het mensen opvallen dat ik het vaak heb over wat ik eet, dan zou dat misschien toch ergens wel een beetje waar kunnen zijn…

Donderdag dan, ook niet heel bijzonder… Moest waarschijnlijk heel de week bijkomen van het feest? ’s Ochtends had ik een college Astrophysics over het levensverloop van echt zware sterren (explosies, implosies, supernova’s, zwarte gaten en dat soort shizzle). Toen waren we allemaal heel enthousiast (blijkbaar?) en gingen we nog aan de slag met opgaven, die we voor de middag nog moesten maken. Na 1 uurtje echter waren we al helemaal klaar en was het college ’s middags voor mij dus al overbodig. Dan maar gauw door met de PBL uitwerken! Dat gebeurde wel met afwisseling van leuke Skypesessies. En om m’n naam waar te maken: ik heb die avond vissticks (die in NL vreemd genoeg lekkerder zijn), tortelinni’s en champignons en ui op. Die middag had ik namelijk voor het eerst gewoon eekhoorntjesbrood (een soort champignon) in de winkel mocht proeven, die ik erg lekker vond. Natuurlijk was dat voor een arme student echter veels te duur, dus werden het normale champignons…

Zoals jullie misschien wel hebben gemerkt is deze editie van mijn reisverslag wat later verschenen dan normaal. Mijn welgemeende excuses hiervoor. In de volgende edities zal beschreven worden waar ik dan zoal druk mee was. Ik hoop het wachten het lezen van dit verslag alleen maar leuker heeft gemaakt! Vi ses!

  • 18 Oktober 2013 - 09:31

    Laura:

    Een beetje een late reactie, want geen mail gekregen dat dit verslag online stond....
    Maar leuk weer in detail van je te lezen! En wat je eet is toch ook heel interessant?? Geen probleem om dat te lezen hoor! En voor de mensen die ze niet hebben geproefd, die chocolade bollen uit het vorige verslag waren echt super lekker! (Victor had ze meegebracht naar Nederland, dus ik heb er ook van genoten).
    Veel plezier weer daar en we wachten weer vol verwachting op je volgende verslag!!

    Kusjeeeeeeeeeeess

    ps. wanneer ga je weer nacho's eten??

  • 22 Oktober 2013 - 20:25

    Marga:

    Hallo Victor,

    Wat leuk dat we mee mogen lezen met jouw verblijf in Zweden. Ik vind het knap dat je zulke lange verslagen schrijft. Is ook leuk voor jezelf - later (als je oud bent......)
    Gefeliciteerd met je toets Zweeds - 100 % gehaald. GEWELDIG.
    Geniet van je verblijf daar en hartelijke groeten.

    Marga


  • 27 Oktober 2013 - 11:59

    Oma Wil:

    Hoi Victor, leuk om je verslagen te lezen,al snap niet zoveel wat je allemaal moe leren.
    Lekker eten en feesten dat hoort er natuurlijk ook bij.
    Ik heb nog eerder niet gereageerd, want de computer was kapot.
    Alles is nu weer goed. Doe goed je best en het allerbeste.
    Ik lees het wel weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Minor in Lund, Zweden

Van Universiteit Twente kreeg ik te horen dat ik voor mijn bachelor Technische Wiskunde een half jaar iets anders moest gaan studeren, een zogenaamde minor. "Wat ontzetten gaaf!" was mijn eerste reactie, maar wat moest het dan worden? Theater was iets waar ik me al wel langer voor interesseerde, dus zou ik dat een half jaar kunnen doen? Na vele afwijzingen bij theaterscholen (en vooral vaak genegeerd worden) moest ik verder gaan zoeken. Toen dacht ik aan mijn andere interesse: sterrenkunde. Al jaren was ik lid van een landelijke sterrrenkunde vereniging voor jongeren, de JWG. In Twente was ik snel uitgekeken en dat betekende dat ik dus vanwege het reizen niet meer in Enschede kon blijven wonen. "Waarom dan niet gelijk ver weg?" stelde ik me als vraag. Dus ging ik aan de slag om te onderzoeken waar ik allemaal Astronomie kon studeren en waar ze ook Engelse colleges gaven. Mijn talenknobbel is namelijk nogal beperkt. Ik kwam uit in Zweden en dé universiteit voor buitenlandse studenten in Lund. Daar hebben ze ook een eigen Astronomy department, ideaal! Na een lange en soms moeilijke inschrijfprocedure is het dan toch eindelijk gelukt. Ik ga naar Lund!

Recente Reisverslagen:

12 December 2013

The Ultimate Freezing Experience

05 December 2013

The 3 musketeers in Lund and 1 stuck at an airport

28 November 2013

May the Force be with you going to the dentist!

21 November 2013

When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)...

14 November 2013

Fun with Laura, metal and memory-loss
Victor

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 16239

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Januari 2014

Minor in Lund, Zweden

Landen bezocht: