Goodbye Lund, Hello Enschede! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu Goodbye Lund, Hello Enschede! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu

Goodbye Lund, Hello Enschede!

Door: Victor Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Victor

10 Oktober 2013 | Zweden, Lund

Het is jullie waarschijnlijk wel opgevallen dat het wat langer duurde om het nieuwe reisverslag onder ogen te krijgen. Dat kwam door wat tentamendrukte… Die zijn voor mij nu voorbij en daar lees je alles over in latere verslagen. Nu eerst eens kijken hoeveel ik zelf nog kan herinneren van zo’n tijd terug…

Vrijdag 4 oktober: Alles was vies. Een lange gang met een grote deur leidde naar een kleine, muffe kamer. Drie machines waren zichtbaar, ieder vol met toetsen en een klepje… Ik opende een zo’n klepje en toen…! Gooide ik m’n vieze was maar in de wasmachine. Het was wasdag met daartussen wat tijd om met het thuisfront te skypen. Toen had ik wel zin in een wandeling, die me eigenlijk niets op leverde. De muziekschool (waar ik eens wilde informeren naar de prijzen van lessen) was opgeheven, de elektronicawinkel (waar ik voor onze TV iets moest halen) was te duur en de dame van het openbaar vervoer loket vertelde me dat ik geen kaart nodig had… Ik ging maar weer terug om te studeren. ’s Avonds heb ik me toen maar getrakteerd op een lekker portie sushi! Later die avond werd ik weer uit m’n kamer gejaagd toen het brandalarm af ging. Drie brandweerwagens met loeiende sirenes voor de deur die achteraf alleen maar kwamen omdat er 3 verdiepingen boven ons een pizza was verbrand in de oven…

Zaterdag dan, ik zou vast productiever worden! Mijn PBL verslag was af, het verslag van Astrophysics maakte ik die middag af om ’s avonds vrij te hebben om voor mijn nation te werken. Daar hadden ze namelijk een groot galabal en daar waren barmensen voor nodig. Het werd een uitdaging om al het Zweeds te verstaan, vooral bij de dronken studenten, die echt geen zin meer hadden om om te schakelen naar het Engels. Ook mocht ik in de VIP-ruimte staan, waar dronken 60-plussers om gin-tonics vroegen en zelfs de fles wel uit je handen trokken, en bij de uitgang waar je mensen met drankjes moest tegenhouden. Die avond (en nacht) heb ik veel mensen ontmoet en was het best gezellig!

Zondag moest ik eerst wat bijkomen van 6 uur lang staan en bezig zijn, maar daarna weer aan de slag om een eindpresentatie voor Honours af te gaan maken. Ook moest er wat tijd worden ingepland om circa 40 chocolade ballen te maken, die ik mee naar Nederland zou nemen. Daar zou ik de volgende woensdag al naartoe gaan!

Maandag was het dan toch echt weer tijd om te gaan fitnessen, gevolgd door een college Stellar Structure & Evolution over simpele modellen over sterren waar je lekker aan kunt rekenen. Die avond waren dan de eindpresentaties voor Honours. Ieder had 10-15 minuten de tijd om zijn/haar onderzoeksvoorstel te verkopen. Blijkbaar ging dat over Skype nog best goed, ik mocht meedingen naar de eerste plek, maar werd net tweede…

De volgende dag begon ik ’s ochtends al direct met het bijschaven van mijn onderzoeksvoorstel n.a.v. de presentaties. Toen mocht ik weer door met een college Astrophysics over de melkweg (het Engelse woord galaxy, sterrenstelsel, komt daarwerkelijk van het Griekse woord galaktos, wat melk betekent) en Stellar Structure over een gedetailleerde sterevolutie. ’s Avonds was het tijd voor het kijken van een filmpje (en vast nog andere dingen, maar dat is zo’n tijd terug, dat weet ik echt niet meer…).

Woensdag zou ik in trein springen naar Arnhem, dus ik ben die dag druk geweest om alles in te pakken. Net toen ik weg wilde gaan, kwam Frederik enigszins paniekerig langs, onze gang stond vreemd genoeg wit van de rook… Ik wist intussen dat als het centrale brandalarm af zou gaan, wij als corridor ongeveer 700 euro moeten betalen. Dus alle ramen werden gauw open gezet en de oorzaak werd geblust (blijkbaar was de toaster kapot en zaten er nog twee stukjes smeulend zwart brood in. Toen hoorde we plots toch een alarm afgaan! Gelukkig was dit in iemand kamer en die is niet centraal… Na dit voorval stapte ik in de trein richting Kopenhagen waar ik nog een maaltijdje bij McDonald’s naar binnen werkte en in de trein naar Nederland kon. 15 uur zou het duren, en gelukkig zat er in mijn 6-persoonscoupe maar 1 reiziger, iemand uit Nigeria die in elektronica handelde. Ook al kon ik dus uitgebreid liggen, echt goed slapen kwam er niet van…

Na een lange nacht kwam ik donderdag ochtend in Arnhem aan. Door wat jammerlijke stroomstoringen van de NS (wat vreemd, dat gebeurt normaal nu nooit…) werd t iets later, maar ik kon Laura weer zien! Die avond ging ik nog naar mijn huisgenoten in Twente, voor een ouderwets gezellige avond met spelletjes.

De rest van dit weekend zal later komen, al zullen jullie er dit keer geen maand op hoeven wachten! Ook merken jullie misschien dat ik af en toe wat andere schrijfstijlen probeer, laat maar weten wat voor schrijfstijl jullie graag zien, wie weet kan ik t verwerken!

  • 04 November 2013 - 19:08

    Laura:

    Weer heel leuk een verslag te lezen! Was inderdaad wel weer een tijdje geleden, knap dat je nog weet wat je toen allemaal deed zeg.. En ik vind al je schrijfstijlen leuk.. maar misschien ben ik een klein beetje bevooroordeeld! Haha wel stom ja jij 15 uur in de trein en 5 minuten vertraging, ik anderhalf uur in de trein en drie kwartier vertraging... Maar gelukkig hebben we elkaar weer gezien, zelfs alweer twee keer nu!

    Groetjes heel veel kusjes en een dikke knuffel van mij

  • 05 November 2013 - 12:34

    Mike:

    Aha! Ik merkte al een verschil in schrijfstijl ( de introductie vooral ;)). Victor, we hebben een enorme blunder begaan merkte ik tijdens het lezen... Namelijk dat ik nog steeds niet zo'n chocoladebolgeval heb gehad!

    Nogmaals gefeliciteerd met de tweede plaats, die je in positief opzicht verdiend hebt!

    Ook groetjes en een belachelijk dikke knuffel - de kusjes laat ik maar achterwege ^^

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Minor in Lund, Zweden

Van Universiteit Twente kreeg ik te horen dat ik voor mijn bachelor Technische Wiskunde een half jaar iets anders moest gaan studeren, een zogenaamde minor. "Wat ontzetten gaaf!" was mijn eerste reactie, maar wat moest het dan worden? Theater was iets waar ik me al wel langer voor interesseerde, dus zou ik dat een half jaar kunnen doen? Na vele afwijzingen bij theaterscholen (en vooral vaak genegeerd worden) moest ik verder gaan zoeken. Toen dacht ik aan mijn andere interesse: sterrenkunde. Al jaren was ik lid van een landelijke sterrrenkunde vereniging voor jongeren, de JWG. In Twente was ik snel uitgekeken en dat betekende dat ik dus vanwege het reizen niet meer in Enschede kon blijven wonen. "Waarom dan niet gelijk ver weg?" stelde ik me als vraag. Dus ging ik aan de slag om te onderzoeken waar ik allemaal Astronomie kon studeren en waar ze ook Engelse colleges gaven. Mijn talenknobbel is namelijk nogal beperkt. Ik kwam uit in Zweden en dé universiteit voor buitenlandse studenten in Lund. Daar hebben ze ook een eigen Astronomy department, ideaal! Na een lange en soms moeilijke inschrijfprocedure is het dan toch eindelijk gelukt. Ik ga naar Lund!

Recente Reisverslagen:

12 December 2013

The Ultimate Freezing Experience

05 December 2013

The 3 musketeers in Lund and 1 stuck at an airport

28 November 2013

May the Force be with you going to the dentist!

21 November 2013

When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)...

14 November 2013

Fun with Laura, metal and memory-loss
Victor

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 16237

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Januari 2014

Minor in Lund, Zweden

Landen bezocht: