Home Sweet Home, Enschede! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu Home Sweet Home, Enschede! - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu

Home Sweet Home, Enschede!

Door: Victor Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Victor

17 Oktober 2013 | Zweden, Lund

Zoals in het vorige reisverslag te lezen was, was ik terug naar Nederland gegaan om daar weer bij mijn vriendinnetje te zijn en mijn vrienden en huisgenoten te zien. Mijn ouders wilden me natuurlijk ook weer zien, dus die kwamen vrijdag richting Enschede. Daar haalde we Laura van college en zijn we gaan bowlen, poolen en daarna uit wezen eten bij een wokrestaurant, nom nom nom! Ook de avond was ingepland, om toen met bij elkaar te zitten met onze vriendengroep, Mike en Martijn. Ouderwets gezellig!

Zaterdag besloten we langs de fabrieksuitverkoop van de Hunkemöller te gaan, waar verrassend genoeg maar 3 andere mannen te vinden waren. Die avond gingen we koken voor Laura’s flat en hebben we een verrukkelijke lasagne in elkaar gedraaid! Een andere oude vriend, Erik, wilde ook nog even langskomen om eens bij te praten, dus dat kon mooi die avond worden gepland.

Zondag was het helaas al weer tijd om naar huis te gaan, dus stapten we in de trein naar Arnhem om daar (na 20 minuten in de regen gezocht te hebben naar een niet-bestaand eettentje) luxe te eten bij Smullers. Toen moesten we echt afscheid nemen (nog steeds in de regen…) en kroop in mijn bed. Dit keer kon ik iets luxer reizen en had dus mijn eigen bed, waar ik gelukkig wel op in slaap viel.

Maandagochtend kwam ik weer aan in Kopenhagen en snel daarna ook in Lund. Van slapen was het verrassend genoeg nog gekomen, als je moe bent slaap je overal natuurlijk wel! Ik moest maandag dus al weer terug zijn, ik had namelijk weer college van Stellar Structure over de laatste fases in het leven van de zon. Toen snel terug naar huis om klaar te zitten voor een bijeenkomst van Honours, waar ik via Skype bij kon zijn. Hoewel dat niet optimaal is, kreeg ik toch voldoende mee waarover het ging en volgens mij kregen ze wel genoeg van mij mee (ik stond met de beamer groot op het scherm geprojecteerd)! Om dat dag nog voller te maken, had ik een auditie om als gitarist bij een Spex (zie een van de vorige verslagen) aan de slag te gaan. Naar mijn weten ging die erg goed, maar helaas werd ik toch afgewezen (het kan iets te maken hebben met dat ik de enige niet-Zweed was van de hele productie…).

Omdat bijna al mijn voorraden op waren, ging ik dinsdagochtend boodschappen doen samen met MJ bij de Willy’s, een supermarkt die wat verder weg zit, maar wel bijna half zo duur is. Volgepakt kwamen we terug om weer door te gaan naar het college Astrophysics over verschillende soorten sterrenstelsels (ze zien er niet allemaal zo mooi uit hoor) en Stellar Structure over supernova’s (de dood van zware sterren, en de geboorte van o.a. zwarte gaten). ’s Avonds kwamen mijn ouders naar Lund, ze hadden namelijk herfstvakantie en vonden een paar dagen Zweden niet verkeerd. Ik werd weer bijgevuld met Nederlandse lekkernijen en het was weer gezellig.

Woensdag wasdag! Was dan niet ergens een spreekwoord? Voor mij in ieder geval die dag wel. Toen ging ik mijn ouders een rondleiden in de stad waar ik al bijna 2 maanden studeerde. Nadat ik alle hoogtepunten had laten zien, werd ik uitgenodigd om bij de Griek te gaan eten, dat sla ik natuurlijk niet over! Helaas werd het wel tijd om me te beginnen bezig te houden met mijn tentamens, dus het eerste oefententamens moest geopend worden…

Donderdag moest ik er weer op tijd uit voor een college Astrophysics over de oerknal, donkere materie en energie. Precies ik mijn straatje! De tentamens hier zijn 5 (!) uur en het duurt dus ook even voordat ik dat oefententamen af kon krijgen, daar moest weer meer tijd ingestopt worden. Maar gelukkig kon ik dineren bij mijn ouders, waar we lekker vlees konden eten (vlees is hier nogal duur…).

De week is weer voorbij, het verslag af en dit keer ook snel na mijn andere. Ik ben bezig weer bij te zijn met de reisverslagen, dus ik hoop er nog meer deze week te plaatsen. Zo niet, dan lezen jullie over een tijdje door welke leuke activiteit dat kwam! Vi ses!

  • 06 November 2013 - 23:29

    Laura:

    Zoo deze kwam lekker snel na de vorige! Leuk hoor :). Het was echt super om jou weer even dichtbij te hebben! En inderdaad ze zouden regen op stations moeten verbieden, want er is nauwelijks iets triesters te bedenken dan een trein met jou er in die langzaam wegrijdt door die druilerige stralen hemeltranen... gelukkig waren de colleges allemaal weer interessante afleiding! Ik ga hopen dat morgen diezelfde trein vetrekt met stralend weer, dat past wel bij de stemming als ik richting jou ga!

    Weer heel veel kusjes en een knuffel!

    Ps. Voor iedereen die dit leest: victor vind reacties erg leuk, dus schroom niet en schrijf hier ook iets gezelligs neer!

  • 07 November 2013 - 20:54

    Marlies:

    Hoi Victor,
    Ondanks dat we nog steeds druk zijn met de verbouwing toch even je verslag gelezen, leuk!
    Jullie schuiven aan met kerst? Hopen dan maar dat het koken wil lukken tegen die tijd....
    Laura is onderweg naar Zweden ? Heel fijn weekend voor jullie, groetjes

  • 08 November 2013 - 12:05

    Mike:

    Als Victor op de beamer spreekt, zit er niks anders op dan jezelf maar het zwijgen op te leggen. In zekere zin zorgt alleen al het volume ervoor dat alles wat hij zegt van hoge relevantie is in de discussie. Gelukkig kunnen we hem in de pauze genadeloos de rug toekeren en iets totaal anders bedenken. Isn't that so, my friend? :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Minor in Lund, Zweden

Van Universiteit Twente kreeg ik te horen dat ik voor mijn bachelor Technische Wiskunde een half jaar iets anders moest gaan studeren, een zogenaamde minor. "Wat ontzetten gaaf!" was mijn eerste reactie, maar wat moest het dan worden? Theater was iets waar ik me al wel langer voor interesseerde, dus zou ik dat een half jaar kunnen doen? Na vele afwijzingen bij theaterscholen (en vooral vaak genegeerd worden) moest ik verder gaan zoeken. Toen dacht ik aan mijn andere interesse: sterrenkunde. Al jaren was ik lid van een landelijke sterrrenkunde vereniging voor jongeren, de JWG. In Twente was ik snel uitgekeken en dat betekende dat ik dus vanwege het reizen niet meer in Enschede kon blijven wonen. "Waarom dan niet gelijk ver weg?" stelde ik me als vraag. Dus ging ik aan de slag om te onderzoeken waar ik allemaal Astronomie kon studeren en waar ze ook Engelse colleges gaven. Mijn talenknobbel is namelijk nogal beperkt. Ik kwam uit in Zweden en dé universiteit voor buitenlandse studenten in Lund. Daar hebben ze ook een eigen Astronomy department, ideaal! Na een lange en soms moeilijke inschrijfprocedure is het dan toch eindelijk gelukt. Ik ga naar Lund!

Recente Reisverslagen:

12 December 2013

The Ultimate Freezing Experience

05 December 2013

The 3 musketeers in Lund and 1 stuck at an airport

28 November 2013

May the Force be with you going to the dentist!

21 November 2013

When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)...

14 November 2013

Fun with Laura, metal and memory-loss
Victor

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 16227

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Januari 2014

Minor in Lund, Zweden

Landen bezocht: