Social life, what's that? I only know how to study - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu Social life, what's that? I only know how to study - Reisverslag uit Lund, Zweden van Victor Reijnders - WaarBenJij.nu

Social life, what's that? I only know how to study

Door: Victor Reijnders

Blijf op de hoogte en volg Victor

24 Oktober 2013 | Zweden, Lund

Om de trend nu maar echt door te zetten is hier het volgende verslag alweer! Zoals jullie inderdaad correct hebben kunnen lezen in de reacties zit Laura nu in de trein naar mij toe en zullen we tijdens kerst hopelijk aan kunnen schuiven in een complete keuken!

Vrijdag besloten we (mijn ouders en ik, zoals jullie in het vorige verslag hopelijk hebben gelezen) naar Ystad te gaan, een plaatsje aan de zuidkust van Zweden. Maar eerst gingen we nog langs een winkelcentrum in Malmö. Ik moest mezelf namelijk nog gaan voorbereiden op de koude winter, en dan vooral op de trip naar Lapland. Na een kwartier in het supermoderne winkelcentrum te hebben gelopen en nog bijna een handwarmer te hebben gestolen (ze zei dat ik ‘m mocht proberen, dus ik nam ‘m overtuigd mee…), mocht ik warme sneeuwlaarzen en handschoenen uitzoeken. -30⁰ C, here I come! Toen weer terug de weg op en ik mocht natuurlijk rijden om het niet te verleren. Daar hebben we leuk door de stad gelopen als echte toeristen met een cameraatje bij ons. Al was het wat koud, de stad was mooi! Eenmaal terug in Lund (na een rit over een heuvelachtige slingerweg midden door het Zweedse land) gingen we nog uit eten bij een sportpub, die heerlijke hamburgers en spareribs (helaas we met botsplinters...) serveerde en op elke plek (zelfs boven de toilet) tv’s had hangen.

Zaterdag moest er dan toch echt iets van studeren komen, want 9 dagen later zou ik een tentamen Stellar Structure & Evolution hebben! Dus ’s ochtends en ’s avonds ging ik flink aan de slag, met gelukkig nog een pauze waar m’n ouders nog even langskwamen en we lasagne hebben opgewarmd.

Zondag moest ik helaas weer afscheid nemen van m’n ouders, die weer 12 uur naar huis moesten rijden… Saai daarna weer aan de studie, maar het was wel mijn beurt om voor mijn huisgenoten iets op tafel te zetten. Dus heb ik ze echte Hollandse kost laten proeven: hutspot! En als toetje wat pepernoten, dat kenden ze namelijk ook niet (zelfs de Belg niet!). Het viel gelukkig in de smaak, met de gebakken uitjes, spekjes en ananas erbij.

Maandag dan, daar gingen we een oefententamen van Stellar Structure bespreken, die wel liet zien dat het geen eitje gingen worden… Na 4 uur ploeteren hadden we ‘m af, en dat was toen iedereen de opgaven eerst al een keer allemaal zelf had gemaakt. Hoe moesten we dan in 5 uur een tentamen afkrijgen voor de eerste keer? Dat werd nog druk studeren dus… Ook moest ik die avond weer eens via Skype bij een Honours meeting zijn waar we langzaam maar zeker steeds meer een idee begonnen te krijgen hoe we ons eigen eindproject gingen invullen! En er was natuurlijk altijd nog plek voor gezellig skypen met Laura.

Dinsdag was ook al weer een volle studiedag. Het begon al met een college Astrophysics, die zelfs in de laatste week nog nieuwe onderwerpen introduceerde, namelijk over ons zonnestelsel. Die middag ging het door met weer een PBL sessie van Stellar Structure, dit keer over wat we van een cluster (veel sterren bij elkaar) konden vertellen aan de hand van een HR-diagram (te lastig om hier nu even uit te leggen, de sterrenkundigen kennen dit en anderen mogen mij zelf om uitleg komen vragen, als ze geïnteresseerd zijn). De rest van de avond was leerwerk, dus vereist weinig woorden extra…

Om te zorgen dat ik alles nog helemaal wist, werkte ik woensdag de PBL maak gelijk uit om ’s avonds door te gaan met de studie… Oh, dat was eigenlijk het enige noemenswaardige van die dag. Behalve dan dat ik zo slim was om kijken hoe het voelde om mijn duim op een tosti-ijzer te leggen. Ik kan het niet aanraden...

Donderdag was niet veel specialer, alleen had ik die dag nog het laatste college van Astrophysics over exoplaneten (planeten die om andere sterren dan de zon heen draaien). Verder leren, leren en nog eens leren.

Zoals jullie kunnen zien, ben ik erg druk geweest met mijn studie omdat de tentamens eraan kwamen. Dat is dus ook de reden dat deze verslagen niet eerder zijn gepubliceerd, stiekem gaat er toch wel wat tijd in zitten om ze te schrijven (zeker als het zo lang geleden is…). Hopelijk vonden jullie het weer leuk om te lezen, ook al zit ie zo dicht op de vorige. Toedels!

  • 08 November 2013 - 11:59

    Mike:

    Haha, studiemonster! Ik vraag me af hoe het zou zijn om geen tentamens te hebben? O. Juist. Moehaha (6).
    Maar pepernoten met gebakken uitjes, ananas en spekjes? Is dat wel Sinterklaas-verantwoord? Als het maar lekker was!

    Ben je er in het melancholieke Ystad achtergekomen waarom zoveel schrijvers over die plaats schrijven? Echt serieus de helft van alle Zweedse thrillers die ik heb gelezen speelt zich af in Ystad. Nou ja, te oordelen naar de inhoud van de boeken mag je blij zijn dat je het overleefd hebt ^^

  • 08 November 2013 - 14:36

    Oma Wil:

    Hoi Victor, Fijn weer iets van je te lezen, en dan nog wel drie keer achter elkaar.
    Leuk dat je moeder en vader ook bij je geweest zijn. De winter uitrusting is nu ook aangeschaft.
    Dat zul je nu wel nodig hebben. Ook heb je Enschede weer eens gezien, het is wel lang
    reizen he. Nu jongen succes met je examens en tot schrijfs. How Doe.

  • 08 November 2013 - 20:29

    Laura:

    Hihi, schrijf ik snel eventjes een reactie op jouw computer :). Weer leuk om dingen van je te lezen! En helemaal leuk ze nu mee te maken, hier in Zweden! Goed dat na het super hard studeren van tentamens er nu toch een rust(??) momentje is gekomen samen met mij. En gelukkig had je echt nog wel genoeg tijd voor sociaal doen met mij ook tijdens het studeren!
    Groetjes en kusjes ook vanuit Lund!

  • 10 November 2013 - 13:04

    Jack Vd Horst:

    hoi Victor,

    ik heb nu pas al jouw reisverslagen gelezen! Dat komt omdat jouw email in mijn "spam / ongewenst" terechtkomen en ik deze niet of nauwelijks bekijk (uit veiligheidsoverwegingen).

    Maar jij bent een geboren verteller...ik bedoel schrijver! Dat je nog tijd hebt om te studeren want je agenda is nogal vol...
    Ik denk dat je je wel vermaakt met nieuwe dingen in een ander land met andere gewoonten maar misschien was een grotere stad als Stockholm voor jou nóg interessanter geweest?

    Ik beloof je dat ik de resterende weken je verslagen wel ga lezen!

    Tot binnenkort en groetjes aan Laura!

    Jack

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Lund

Minor in Lund, Zweden

Van Universiteit Twente kreeg ik te horen dat ik voor mijn bachelor Technische Wiskunde een half jaar iets anders moest gaan studeren, een zogenaamde minor. "Wat ontzetten gaaf!" was mijn eerste reactie, maar wat moest het dan worden? Theater was iets waar ik me al wel langer voor interesseerde, dus zou ik dat een half jaar kunnen doen? Na vele afwijzingen bij theaterscholen (en vooral vaak genegeerd worden) moest ik verder gaan zoeken. Toen dacht ik aan mijn andere interesse: sterrenkunde. Al jaren was ik lid van een landelijke sterrrenkunde vereniging voor jongeren, de JWG. In Twente was ik snel uitgekeken en dat betekende dat ik dus vanwege het reizen niet meer in Enschede kon blijven wonen. "Waarom dan niet gelijk ver weg?" stelde ik me als vraag. Dus ging ik aan de slag om te onderzoeken waar ik allemaal Astronomie kon studeren en waar ze ook Engelse colleges gaven. Mijn talenknobbel is namelijk nogal beperkt. Ik kwam uit in Zweden en dé universiteit voor buitenlandse studenten in Lund. Daar hebben ze ook een eigen Astronomy department, ideaal! Na een lange en soms moeilijke inschrijfprocedure is het dan toch eindelijk gelukt. Ik ga naar Lund!

Recente Reisverslagen:

12 December 2013

The Ultimate Freezing Experience

05 December 2013

The 3 musketeers in Lund and 1 stuck at an airport

28 November 2013

May the Force be with you going to the dentist!

21 November 2013

When Uppsala meets Lund (and Copenhagen)...

14 November 2013

Fun with Laura, metal and memory-loss
Victor

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 16232

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Januari 2014

Minor in Lund, Zweden

Landen bezocht: